بازاریابی تجارت الکترونیک چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

قبل از هر چیز باید بدانیم بازاریابی تجارت الکترونیک چیست و چرا باید از این روش بازاریابی نیز برای توسعه کسب و کار استفاده کنیم؟ اگر در فروش محصولات و خدمات خود با مشکلاتی مواجه شدید و نرخ فروش شما به اندازه انتظارتان رشد نکرده، پیشنهاد می کنیم از بازاریابی تجارت الکترونیک استفاده کنید. در ابتدا باید با مفهوم تجارت الکترونیک آشنا شوید:

انجام هر نوع معامله تجاری با استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند تلفن، اینترنت، کامپیوتر و… را تجارت الکترونیک می گویند.

بازاریابی تجارت الکترونیک چیست؟

افزایش نرخ فروش الکترونیک، به واسطه افزایش آگاهی بازار هدف را بازاریابی تجارت الکترونیک می گویند. در بازاریابی تجارت الکترونیک می توان از تمام کانال های دیجیتال مثل موتور جستجو، ایمیل مارکتینگ، محتوا، شبکه های اجتماعی و… برای تبلیغ یک محصول و کسب و کار خود و تسهیل خرید آنلاین استفاده کرد. اما سوال این است که این بازاریابی چگونه از تمام رسانه های دیجیتال استفاده می کند؟ در بازاریابی تجارت الکترونیک ، گروهی از بازاریابان با استفاده از اصول بازاریابی دیجیتال، سعی می کنند بازدیدکنندگان و مخاطبان را به مشتریان خود تبدیل کنند. اما این به معنی استفاده محدود بازاریابان از این کانال های دیجتال نمی باشد. برای درک بیشتر شما از بازاریابی تجارت الکترونیک در اینجا به برخی از کانال های این روش بازاریابی و چگونگی استفاده از آن ها اشاره کرده ایم.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

همه افراد معروف و محبوب، همه برندها و مدیران همه کسب و کارها برای برقرای ارتباط با طرفداران خود در شبکه های اجتماعی مختلف یک حساب کاربری ایجاد کرده اند. شما نیز به عنوان یک بازاریاب تجارت الکترونیک می توانید صفحه ای برای خود ایجاد کنید. اما کمپینی که شما راه اندازی می کنید، ممکن است کمی متفاوت باشد. همچنین باید توجه کنید که همه شبکه های اجتماعی مناسب برای بازاریابی کسب و کار شما نیستند. کاربران شبکه های اجتماعی بیش از هرچیز به تصاویر استفاده شده در پست ها دقت می کنند؛ بنابراین موفقیت بازاریابی تجارت الکترونیک شما در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی به تصاویری که به اشتراک می گذارید بستگی دارد. اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرم ها برای این سبک بازاریابی است، چرا که به شما اجازه می دهد تصاویر حرفه ای محصولاتتان را به همراه توضیحاتی درباره آن منتشر کنید.

بازاریابی محتوا

یکی از بهترین روش های بازاریابی تجارت الکترونیک ، بازاریابی محتوا می باشد. زمانی که شما نام بازاریابی محتوا را می شنوید ممکن است فکر کنید منظور از بازاریابی محتوا، ایجاد یک وبلاگ و یا بازاریابی ویدئویی است. اما آیا واقعا برای فروش یک محصول به صورت آنلاین فقط به تولید محتوا و ویدئو احتیاج دارید؟ در واقع هدف از بازاریابی محتوا در بازاریابی تجارت الکترونیک ، محتوایی است که شما را بیشتر به بازدیدکنندگانتان معرفی کند. بنابراین بهتر است صفحات سایتتان را با نام محصول مورد نظر و موضوعات مربوط به آن سئو کنید. برای مثال اگر شما به فروش آنلاین لباس عروس می پردازید، بهتر است در کنار آن سایر خدمات مورد نیاز عروس مثل فیلمبردار و… را معرفی کنید. در بازاریابی محتوا می توانید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید البته این تکنیک ها با توجه به نوع محتوای شما متفاوت است. اما در همه آن ها در ابتدا باید یک محتوا تولید کنید و در مرحله بعد معرفی محصول و خدمات خود را در آن بگنجانید. هرقدر این معرفی کامل تر و جذاب تر باشد، احتمال اینکه مخاطب به مشتری تبدیل شود نیز بیشتر می شود. در بازارایبی محتوا حتما پرسونای مخاطب را در نظر داشته باشید.

بهترین روش بازاریابی تجارت الکترونیک : بازاریابی موتور جستجو

SEM مخفف Search Engine Marketing به معنای بازاریابی موتور جستجو می باشد و با SEO (بهینه سازی موتور جستجو) تفاوت هایی دارد. سئو محتوا را بهینه کرده و در رتبه سایت نزد گوگل تأثیر دارد، به عبارتی هر عملیاتی را که برای افزایش بازدید وب سایتتان از طریق موتورهای جستجو انجام می دهید، سئوی وب سایت نامیده می شود. در حالی که بازاریابی موتور جستجو شامل تبلیغات مثل تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (Pey-Per Click) می شود که به شما اجازه می دهد برای کسب رتبه بهتر در صفحات موتور جستجو، مبلغی را پرداخت کنید. در بازاریابی تجارت الکترونیک اغلب افراد از Google Adwords استفاده می کنند و صفحات وب سایت خود را از طریق Pey-Per Click تبلیغ می کنند. بنابراین می توان گفت SEO و PPC بخشی از SEM l می باشند.

تجارت الکترونیک

ایمیل مارکتینگ در بازاریابی تجارت الکترونیک

یکی از قدیمی ترین انواع بازاریابی دیجیتال، ایمیل مارکتینگ است که ارزش بالایی در بازاریابی تجارت الکترونیک دارد. در این بازاریابی باید توجه کنید که چگونه بازدیدکنندگان وب سایت را به لیست پستی خود اضافه می کنید. برای این کار دو راه زیر وجود دارد :

پیگیری پس از خرید

اگر یک کاربر با خرید یک محصول، دریافت ایمیل ها را در طی فرایند پرداخت را تأیید کرد، شما می توانید از کاربر بخواهید روش های استفاده از محصول را بخواند و یا نظر خود را درباره محصول بنویسد.

سبد خرید رها شده

اگر یک بازدیدکننده تا مراحلی از خرید را پیش رفت و پس از ارسال ایمیل خود از خرید منصرف شده و فرآیند خرید را متوقف کرد، در بازاریابی تجارت الکترونیک می توانید یک ایمیل با احترام کامل او را به تکمیل فرایند خرید دعوت کند. این بازدید کننده ها اغلب به عنوان “سبد خرید رها شده” نامیده می شوند و دسته بندی این ایمیل ها می تواند یک خرید موفق را از یک مشتری از دست رفته متمایز کند.

مزایای ایمیل مارکتینگ:

  • به صرفه بودن ایمیل مارکتینگ
  • بازگشت چشمگیر سرمایه
  • دسترسی راحت آن برای همه کسب و کارها
  • توانایی تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آن
  • هدفمند بودن

این دلایل باعث شده بیشتر کسب و کارهای از آن به عنوان یکی از بهترین ابزار بازاریابی تجارت الکترونیک یاد کنند. توجه کنید یکی از روش های ایمیل مارکتینگ که ارسال ایمیل به صورت انبوه به کاربران است، ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند. چرا که علاوه بر محدودیت های ایجاد شده توسط سرورها برای ارسال ایمیل انبوه، سرویس های دریافت کننده نیز ممکن است تعداد زیادی از آن ها را به عنوان ایمیل های Spam شناخته و آن ها را به صندوق Spam بفرستد. بنابراین هیچوقت این ایمیل ها خوانده نمی شود؛ در این صورت نه تنها این روش بازاریابی در کسب و کار شما تأثیر مثبت ندارد بلکه ممکن است زیان هایی نیز به آن وارد کند.

نوشته بازاریابی تجارت الکترونیک چیست و چگونه در آن موفق شویم؟ اولین بار در باشگاه موفقان. پدیدار شد.