پرسونای مخاطب چیست و چرا در بازاریابی محتوا اهمیت دارد؟

اگر کمی درباره ی روانشناسی و یا در حوزه ی فروش مطالعه کرده باشید، احتمالا این سوال برای تان پیش آمده که پرسونای مخاطب چیست و چرا انقدر مهم است؟ تعیین پرسونای مخاطب در بسیاری از مسائل به کمک ما می آید و می تواند هدف گذاری جامعه ی مخاطب را برای ما آسان کند. اینکه شما بتوانید یک شخصیت فرضی برای مخاطب و یا مشتری تان را با تمام جزئیات در نظر بگیرید می تواند مراحل تولید محتوا و در نهایت فروش را برای شما تسهیل کرده و از به هدر رفتن زمان و سرمایه تان جلوگیری کند. در این مقاله سعی داریم به سوال های زیر بپردازیم و شما با خواندن این مطلب یاد خواهید گرفت که:

  • پرسونای مخاطب چیست؟
  • چرا پرسونای مخاطب مهم است؟
  • تفاوت پرسونای مخاطب با پرسونای مشتری
  • کاربرد پرسونای مخاطب در تولید محتوا
  • مزایای پرسونای مخاطب چیست؟
  • اطلاعات مورد استفاده در پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب چیست؟ چرا باید آن را بدانیم؟

کلمه ی پرسونا از personality می آید و به گونه ای نشانگر شخصیت یک فرد و یا یک مورد فرضی است. پرسونای مخاطب درباره ی جزئیات فراوانی صحبت می کند و به نوعی بیانگر رفتار و عملکرد یک فرد در حوزه های مختفلی مانند نحوه ی زندگی، مکان زندگی، مجموعه اعمال و رفتار های او در مقابل مسائل مختلف و حتی وضعیت سلامت و مالی اش است. در واقع  پرسونا، نماینده ای از مخاطبین واقعی شما هستند که بر اساس داده ها و اطلاعات واقعی بخش مشخصی از مخاطبان را هدف قرار می دهد.

پرسونای مخاطب چیست

چرا پرسونای مخاطب برای ما مهم است؟

فرض کنید شما محصولات و یا خدماتی دارید که قرار است برای آن مشتریانی پیدا کنید. این محصول شما برای چه افرادی مهم است؟ به چه افرادی کمک می کند؟ آیا کاربردش برای یک فرد ثروتمند است یا یک فرد با درآمد معمولی؟ این ها سوالاتی هستند که شما هنگام تعیین پرسونای مخاطب باید از خودتان بپرسید و هرچه این جزئیات بیشتر باشد به نفع شما خواهد بود. یک مثال میزنیم:

شما وارد یک سایت شده اید که همه چیز در آن به فروش می رسد. اگر دسته بندی های به هم ریخته م نامنظمی داشته باشد شما به سرعت سردرگم می شودی و از خرید منصرف خواهید شد. حالا اگر همان فروشگاه اینترنتی با دسته بندی های مختلف و با جزئیات کالاها و خدماتش را معلوم کرده باشد قطعا حس بهتری به شما خواهد داد. همان سایت فیلتر های بیشتری برای شما قرار می دهد. از قیمت گرفته تا رنگ و … . این فیلتر شما را راحت تر به محصول مورد نظرتان می رساند.

تعیین پرسونای مخاطب هم تقریبا به عنوان همین فیلتر استفاده می شود. شما وقتی بدانید دقیقا مشتریان تان چه خلق و خویی دارند، چقدر خرید می کنند، چند سالشان است، کجا زندگی می کنند و … خیلی راحت تر می توانید آن ها را پیدا کنید. هدف اصلی از تعیین پرسونای مخاطب پیدا کردن مخاطب است. اینکه ما بدانیم در کدام قسمت ازین جامعه ی هدف می توانیم سود بیشتری داشته باشیم و خدمات مان را بهتر ارائه دهیم.

تفاوت پرسونای مخاطب با پرسونای مشتری چیست؟

پرسونای مخاطب درباره ی بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی و تولید محتوا است که کمک می کند شما برای نیاز های مخاطب محتوا تولید کنید و چالش های او را حل نمایید. اما پرسونای مشتری هدفش فروش است. پرسونایی که برای این مورد در نظر می گیریم از بازخورد بازار بدست می آید.

کاربرد پرسونای مخاطب در تولید محتوا

چقدر مخاطبان خود را می شناسید؟ آیا با چالش ها و مشکلات و سوال هایی که مخاطبانتان با آن ها درگیر هستند آشنا هستید؟ وقتی جوابی برای این سوال ها ندارید چگونه می توانید محتوای هدفمندی برای آن ها تولید کنید؟ آیا هدف از تولید محتوا این نیست که ما مشکلات مخاطبانمان را حل کنیم؟ چگونه؟

اینجاست که پرسونا به کمک ما می آید. تعیین استراتژی محتوا و تاکتیک هایی که قرار است از آن ها برای بازاریابی و تولید محتوا استفاده کنیم، بدون استفاده از پرسونای مخاطب کار بسیار دشواری خواهد بود. پس :

هدف اصلی از تعیین پرسونای مخاطب، تولید محتوای مناسب است

این پرسونا باعث می شود تاثیرگذاری محتوا بیشتر شود چراکه محتوای درست به مخاطب درست می رسد. شما تا اینجا توانسته اید تا حدودی به هدف برسید. حالا اگر محتوایتان اصولی تولید شده باشد، این مخاطب می تواند به Lead و حتی مشتری تبدیل شود. پرسونای مخاطب باعث می شود نرخ تبدیل شما نیز افزایش یابد. شما باید راجع به چیزی محتوا تولید کنید مخاطب مایل است درباره ی آن بداند، نه چیزی که شما بی هدف تولید می کنید.

محتوا و پرسونا

مزایای استفاده از پرسونای مخاطب چیست؟

شما می توانید مخاطبانتان را بر اساس پرسونای مورد نظرتان در چند دسته ی مختلف ایجاد کنید. این دسته ها علایق و تشابهات زیادی باهم دارند که به شما دید بهتری برای پیام های بازاریابی تان می دهند. نسبت به نیاز هایشان درک بهتری خواهید داشت و سمت و سوی تمایلاتشان را پیدا خواهید کرد. بر اساس پرسونای مخاطب می توانید استراتژی بهتری تنظیم کنید و بر اساس این استراتژی، محتوای بهتری تولید کرده و سرانجام Lead پیدا کنید. حتی با استفاده از ابزار های آنالیز می توانید بفهمید که کدام دسته از پرسونای مخاطب ، سودآوری و نرخ تبدیل بیشتری داشته است. پرسونا باعث می شود که استفاده از قیف بازاریابی محتوا برای شما آسان تر شود.

اطلاعات مورد استفاده در پرسونای مخاطب

اطلاعات کلی شامل:

  • اسم و سن
  • میزان تحصیلات
  • محل زندگی
  • سبک زندگی
  • الویت های زندگی اش

اطلاعات شغلی:

  • شغلش چیست؟
  • میزان درآمدش
  • نحوه ی خرید (آنلاین یا نقد)
  • نظرش راجع به پول چیست؟
  • سرمایه گذار است یا پس انداز می کند؟

اطلاعات سرگرمی:

  • سرگرمی هایش چیست؟
  • چه نوع هیجاناتی دوست دارد؟

اطلاعات سلامتی:

  • سلامت است؟
  • مشکلات بدنی دارد؟

افراد تاثیرگذار در زندگی:

  • چه کسانی تاثیرگذار اند؟

درباره ی هرچیزی که می توانید سوال بپرسید و آن ها را تعیین کنید. هرچه جزئیتات بیشتر باشد نتیجه تان بهتر خواهد بود.

جزئیات در پرسونای مخاطب

 

نوشته پرسونای مخاطب چیست و چرا در بازاریابی محتوا اهمیت دارد؟ اولین بار در باشگاه موفقان. پدیدار شد.