هدف از تولید محتوا چیست ؟ ۸ دلیل قانع کننده برای تولید محتوا

آیا تا کنون از خودتان پرسیده اید هدف از تولید محتوا چیست و چرا امروزه اکثر کسب و کار ها و برند های شخصی و سازمانی محتوا تولید می کنند؟ آیا شما از آن دسته کسب و کارها هاو یا افرادی هستید که بدون توجه به هدف، محتوا تولید می کنند؟ اگر اینطور باشد باید خدمتتان عرض کنم که وقتی هدفی درکار نباشد، دیر یا زود به مشکل بر می خورید. سعی دارم با چند مثال اهمیت تعیین هدف از تولید محتوا را برای شما بگویم.

هدف از تولید محتوا تبلیغ نیست!

برخی از افرادی که روزانه محتوا تولید می کنند و اتفاقا خیلی هم تلاش می کنند، نمی دانند که هدف از تولید محتوا ، تبلیغ نیست. گوش و چشم مردم از تبلیغات پر شده است و حتی نسبت به آن آلرژی هم پیدا کرده اند. البته درست کردن تبلیغ هم نوعی تولید محتوا است اما تفاوت های بسیاری بین این دو وجود دارد. به نوعی تبلیغ باید در دل یک محتوا باشد. تبلیغ مستقیم دیگر پاسخگو نخواهد بود. اجازه دهید با یک نوع محتوای داستانی شروع کنیم:

دیروز داشتم یک پوستر طراحی میکردم که به یک مشکل برخوردم مشکل این بود که …(و مشکل را توضیح می دهد). عصبی شده بودم. ولی بالاخره تونسم که راه حل رو پیدا کنم و مشکل رو برطرف کردم. یه ابزار پیدا کردم که تونست بهم کمک کنه. اسمش … (فلان برنامه) بود. ابزار کاربردی هستش برای دوستانی که کارهای گرافیکی دارند. گفتم به شما هم معرفی کنم که اگر شما هم به این مشکل برخوردین ازش استفاده کنین و مثل من ساعت ها درگیر نباشین.

هدف از تولید محتوا

محتوایی که بالا خواندید یک محتوای داستانی بود. داستانی که از طرف یک گرافیست نوشته شده بود که برای مخاطباش تولید محتوا می کند. این محتوا مخاطب را به شدت با خودش درگیر و وارد یک داستان شخصی می کند. مردم عاشق داستان هستند. از طرفی این محتوا دو تبلیغ هم در دلش داشت. اول تبلیغ برای گرافیست و اینکه نشان داد طراحی پوستر انجام می دهد و شما می توانید کارهای گرافیکی تان را به او بسپارید. دوم اینکه او تبلیغ یک نرم افزار را هم انجام داده بود. محتوای داستانی یکی از بهترین انواع محتوا است.

حالا به این محتوا توجه کنید:

نرم افزار …( فلان نرم افزار) می تواند در کارهای گرافیکی به شما کمک کند و قیمت آن هم ۱۰۰ هزار تومان است.

این یک تبلیغ مستقیم است که مردم دیگر به آن توجه نمی کنند. یک محتوای کسل کننده که منفعت مشتری را دربر نمی گیرد و حتی برای شرکت تولید کننده ی نرم افزار هم سودی ندارد. امروز زمان تولید محتوای هدفمند است. محتوایی که مخاطب را با خودش درگیر کند. شرکت های بسیاری وجود دارند که چندین نفر را برای تولید محتوا استخدام می کنند اما هیچ گونه هدفی از تولید محتوا ندارند. برای داشتن یک بازاریابی محتوای اصولی می توانید از قیف بازاریابی محتوا استفاده کنید.

آگاهی: هدف از تولید محتوا شناساندن خودتان است

شاید اصلی ترین هدف از تولید محتوا ، برندسازی باشد. حالا این برند یا شخصی است یا سازمانی. تفاوتی ندارد. شما برای هر برندی می توانید محتوا تولید کنید. کسانی که تازه به بازار ورود می کنند نیاز ندارند تا هزینه ی گزافی بابت تبلیغات بپردازند تا مردم از وجود آن ها آگاه شوند. کافی است براساس موضوع و تخصصی که دارند، برای مردمی که با تخصص آن ها سروکار دارند، محتوا تولید کنند. محتوایی که نیاز های مخاطبان را نشانه بگیرد و برای آن نیاز ها راه حل داشته باشد. وقتی مخاطب ببیند که برای مشکلش یک راه حل دارید، مطمئنا شما را پیدا خواهد کرد. اینکه چگونه شما را پیدا کند نیز روش های خاص خود را دارد که دیجیتال مارکتینگ می تواند به شما کمک کند. به عنوان مثال استفاده از هشتگ در شبکه های اجتماعی، نقش بسزایی در این امر دارد. پس سعی کنید با محتواهایی شروع کنید که مردم به آن ها نیاز دارند. در این مرحله می توانید از محتواهایی مانند ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست، پست های وبلاگ، ای-بوک، مجله ی اینترنتی و … استفاده نمایید.

هدف از تولید محتوا

ترافیک وب سایت: هدف از تولید محتوا بالابردن ورودی وب سایت است

پارامتر مهم دیگر در تولید محتوا، افزایش ترافیک وب سایت است. محتوایی که بتواند از طرق مختلف مخاطب را به سمت وب سایت بکشد مزایای بسیار زیادی دارد که توضیح این موارد در این مقاله نمی گنجد و خارج از حوصله است. اگر هنوز برای شرکت و یا برند شخصی تان وب سایت طراحی نکرده اید باید هرچه سریعتر به فکر باشید.(ما این کار را برای شما انجام می دهیم) این مورد را در نظر داشته باشید که محتوای تولید شده برای وب سایت متفاوت از محتوای شبکه های اجتماعی و سایر محتواها است. در مقاله ای جداگانه درباره ی تولید محتوا برای وب سایت صحبت خواهیم کرد.

کسب مشتری

کسب مشتری: هدف از تولید محتوا پیدا کردن مشتریان جدید است

همانگونه که در ابتدای مقاله گفته شد، یکی از بهترین راه های پیدا کردن مشتری جدید تولید محتوای هدفمند است. تبلیغات شاید بتوانند برای شما مشتری بیاورند اما این را درنظر بگیرید که تبلیغات سنتی مثل رسانه های بزرگ تلویزیون و بیلبورد و تبلیغات محیطی، برند شما را بدون درنظر گرفتن یک جامعه ی هدف به همه ی مخاطبان می رسانند و هزینه های زیادی را به گردن شما می اندازند که این برای کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده اند مناسب نیست. اگر شما نمی خواهید سرمایه ی زیادی را برای تبلیغات خرج کنید، بهترین راه برای کسب مشتری جدید تولید محتوای هدفمند برای یک جامعه ی هدف تعیین شده است و برای این کار باید پرسونای مشتری را در نظر بگیرید و براساس آن تولید محتوا کنید.

تولید lead: هدف از تولید محتوا تولید سرنخ برای وب سایت است

این اصطلاح در بازاریابی و تبلیغات کاربرد فراوانی دارد و به کسانی گفته می شود که به نحوی با خدمات و یا محصولات ما آشنا شده اند و درصدد این هستند که اطلاعات بیشتری درباره ی ماکسب کنند و در نهایت ممکن است به مشتری ما تبدیل شوند. lead به اصطلاح به معنی کسی است که راغب شده و به همین دلیل به آن سرنخ می گویند. هدف از تولید محتوا افزایش این مورد است تا این lead ها با استفاده از روش های مختلف به مشتری ما تبدیل شوند. با تولید محتوای جذاب و اصولی می توان این سرنخ ها را به سمت وب سایت و یا هر بستر دیگری کشاند. این مشتری راغب ممکن است به ایمیل ما پیام ارسال کرده باشد و یا پیامکی از طرف او دریافت کرده باشیم و یا اینکه با جستجو در گوگل با ما آشنا شده باشد. او به نحوی راغب شده تا درگیری اش را با سازمان ما بیشتر کند و ما باید ازین فرصت استفاده کرده و او را حفظ کنیم. این سرنخ لزوما از قبل با ما آشنا نبوده است. اینکه ما بتوانیم lead ها را بدون آزار و اذیت در مسیر درستی قرار دهیم، یکی از اصلی ترین اصول دیجیتال مارکتینگ است که جداگانه درباره اش صحبت خواهیم کرد.

فروش

فروش: هدف از تولید محتوا افزایش فروش است

شما وقت بسیاری برای تولید محتوا گذاشته اید و توانسته اید محتوای درستی را به افراد درست برسانید. اکنون این سوال مطرح است که آیا محتوایی که تولید کرده اید منجر به فروش خدمات و محصولاتتان خواهد شد؟ فرض کنید شما یکی از نیاز های مخاطبتان را درنظر گرفته اید و برای آن یک راه حل نشان دادید. مخاطب هم از محتوای شما استقبال کرده و راه حل مشکلش را پیدا کرده. اما آیا پایان کار شماست؟ قطعا نه. شما باید محصول و یا خدماتی را که نیاز مخاطبتان را برطرف می کند نیز به او ارائه کنید. شما باید براساس نیاز های مخاطب و محصولات و خدمات خودتان تولید محتوا کنید. اگر نتوانید محصولی برای رفع مشکل مخاطب ارائه کنید، او راه حلش را پیدا کرده اما از حریف شما خرید خواهد کرد. پس توجه کنید که با تولید محتوا شما به نیاز او جواب داده اید اما محصولی ندارید که ارائه بدهید. این نشان دهنده ی این است که شما اشتباه کرده اید.

نکته ی مهم اینجاست که:

شما باید برای خدمات و محصولاتتان محتوا تولید کنید نه اینکه صرفا برای مخاطب راه حل پیدا کنید.

حفظ مشتری

حفظ مشتری: هدف از تولید محتوا وفادار ساختن مخاطبان به برند است

وقتی مخاطبان در طی مدت کوتاهی با شما آشنا می شوند و با محتوایی که تولید کرده اید در گیر شده باشند و توانسته باشید که مشکلاتشان را حل کنید، آن ها باز هم به سمت شما برمی گردند. همه ی اینها به محتوای تولید شده توسط شما بر می گردد. اگر محتوایی غیر اصولی که مرتبط با نیاز های آن ها نیست به دستشان برسد، یا شما جامعه ی هدف اشتباهی را مدنظر قرار دادید و یا در تولید محتوا اشتباه کرده اید.

درگیری و مدیریت مشتری: هدف از تولید محتوا مدیریت مشتری است

این قسمت کمی با مورد حفظ مشتری شباهت دارد اما تفاوت های ظریفی دارد. محتوایی که در این قسمت تولید تولید می شود مشتری را به سمت خرید دوباره سوق می دهد. ممکن است این محتوا پیشنهاد های خرید باشد و یا تخفیفاتی که ما برای خدمات و محصولاتمان ارائه می کنیم. حفظ مشتری باعث می شود تا ما مشتری را بعد از خرید راضی نگه داریم و همچنان برند ما به عنوان یک راه حل همیشه جلوی چشمش باشد. برای مدیریت مشتری می توانید از سیستم های CRM هم استفاده کنید ولی در این مبحث استفاده از محتوای اصولی برای خرید دوباره مهم ترین کار ما است.

 

نوشته هدف از تولید محتوا چیست ؟ ۸ دلیل قانع کننده برای تولید محتوا اولین بار در باشگاه موفقان. پدیدار شد.